Päiväjärjestys ja toiminnan pedagogiikka

Päiväkodin tulo- ja lähtöhetket

Päiväkoti on avoinna arkisin, klo. 6.30-17.00

Olemme sopineet, että varmistaaksemme lapselle mielyttävän päiväkotiin tulon ja lähdön, me aikuiset:

- otamme lapsen ja vanhemman yksilöllisesti vastaan

- toivotamme tervetulleeksi katsomalla silmiin

- tarvottaessa tarjoamme syliä ja ajatusten vaihtoa

. meillä on vilkutusikkuna ja kiireetön ilmapiiri

- kannustava palaute päivän päätteeksi

- viskareiden kanssa käytössä käsiheipat.

Monipuolinen ja vaihtuva aamiainen tehdään omassa keittiössä ja tarjoillaan klo. 8-8.30. Aamiainen syödään yhdessä

Olemme sopineet, että varmistaaksemme lapsilähtöisen ruokailutilanteen, me aikuiset:

- annamme lapselle mahdollisuuden vaikuttaa ja arvioida ruoan määrän

- annamme lapsilähtöisen tavan tutustua ruokaan positiivisen ja kannustavan työotteemme avulla

- annamme mahdollisuuden harjoitella mm. leivän voitelua ja maidon kaatamista, haarukan ja veitsen käyttöä

- mahdollisuuden harjoitella pöytätapoja ja siisteyttä

Yhteiset kokoontumiset

Olemme sopineet, että varmistaaksemme lapsen liittymisen omaan vertaisryhmäänsä, me aikuiset:

- mahdollistetaan, että lapset voivat ruokailla yhdessä aamiaisen

- kokoonnumme ryhmittäin aamupiirissä

- järjestämme viikottain yhteisen lauluhetken

- annamme kaikille mahdollisuuden tulla kuulluksi, osallistuaja ehdottaa, suunnitella ja arvioida

Leikki, pedagoginen toiminta, teemat ja projektit

Olemme sopineet, että mahdollistaaksemme lapselle laaja-alaisen osaamisen kokemisen, me aikuiset:

- annamme lapselle mahdollisuuden vaikuttaa toiminnan sisältöihin

- huomioimme kullekkin ominaisen tavan toimia ja opetella uusia asioita

- mahdollisuuden valita kaveri

- mahdollisuuden osallistua erilaisinn arkipuuhiin

- tarjoamme monipuolista, ikätsoista toimintaa pienryhmissä

- järjestämme yhteisiä musiikkihetkiä, soittimien ja roolivaatteiden kera

- suunnittelemme yhteisiä teemoja, projekteja ja toteutamme niitä ikätasoisesti

- tarjoamme liikuntamahdollisuuksia niin ulkona kuin sisälläkin liikunnan vuosiympyrää hyväksikäyttäen. 

Ulkotoiminta

Olemme sopineet, että varmistaaksemme riittävän ja monipuolisen ulkoilutoiminnan, me aikuiset:

- opetamme lasta arvioimaan säänmukaisen vaatetuksen

- annamme lapselle mahdollisuuden valita itse luova-, liikunta-, tai sääntöleikki sekä leikkikaveri(t)

- käytämme mahdollisuuksien mukaan erilaisia oppimisympäristöjä retkeillen lähimetsään ja tutustuen lähiympäristön tarjoamiin mahdollisuuksiin

- harjoittelemme liikennesääntöjä


Monipuolinen ja vaihtuva lounas tarjoillaan, klo. 11-11.30

Olemme sopineet, että varmistaaksemme lapsilähtöisen ruokailun, me aikuiset:

-kts. aiempi kohta aamiainen 

Lepo- ja satuhetki

Olemme sopineet, että varmistaaksemme lapsen tarpeista nousevat leporatkaisut, me aikuiset:

- huolehdimme, että jokaisella lapsella on mahdollisuus lepoon ja rauhoittumiseen omassa vuoteessaan esim. unikaverin kanssa. 

- huolehdimme, että jokaiseen lepohetkeen kuuluu satu ja rauhallista musiikkia (luettevat sadut valitaan lasten toiveiden mukaisesti tai kulloisenkin teeman mukaisesti)


Monipuolinen ja vaihtuva välipala tarjoillaa, klo. 14.00

Olemme sopineet, että varmistaaksemme lapsilähtöisen ruokailun, me aikuiset:

- kts. aiempi kohta aamiainen

Päiväkodin tulo- ja lähtötilanteet

 

Päiväkoti on avoinna arkisin, klo. 6.30-17.00

Olemme sopineet, että varmistaaksemme lapselle mielyttävän päiväkotiin tulon ja lähdön, me aikuiset:

- kts. aiempi kohta päiväkotiin tulo


Klikkaa tästä ja aloita kirjoittamaan. Vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos.